El juny del 2021 celebràvem el Ple extraordinari de Ciutat en el que govern i oposició valoràvem la tasca feta i les perspectives per a la ciutat a meitat de mandat.
En aquella ocasió, des de l’Alternativa d’Unitat Popular proposàvem com a resum la frase “poc pa i pèssim circ”, per a referir-nos a les mancances socials que es viuen a la nostra ciutat, en contrast amb la importància que el govern de coalició PSC – En Comu Podem donen a les polítiques de lluïment.
La nostra regidora explicava que la proposta de l’AUP passa per modificar prioritats en l’acció de govern, incrementar el consens i la participació ciutadana en les decisions, o millorar la capacitat de gestió i execució de les inversions i els projectes, i argumentava la nostra anàlisi amb les xifres dels pressupostos del govern.
Uns mesos després el balanç es manté i les crítiques de l’acció del govern s’aprofundeixen davant l’inici del temps de descompte per acabar el mandat: quantes de les inversions previstes s’executaran? On són els habitatges dotacionals, els pisos del carrer Maria Aurèlia Capmany o l’alberg del carrer Belchite, que a més resten pendents des del mandat anterior? Quant habitatge públic s’ha incorporat? Què han fet amb els equipaments en desús (res)? Com estan les inversions a les urbanitzacions? Quant verd urbà s’ha incrementat? Com tenim el desplegament del porta a porta i l’objectiu d’arribar a un 55% de recollida selectiva l’any 2025? etcètera. Avui però volem fer balanç de la pròpia tasca, la del nostre grup municipal.
Propostes locals, propostes #essencials
L’AUP hem presentat al ple de l’Ajuntament un total de 44 propostes des de l’inici del mandat fins el desembre de 2021. D’aquestes 44 mocions, només 6 eren declaratives (quatre d’elles conjuntes amb d’altres grups). La resta són mocions elaborades pensant en la nostra ciutat, negociades quan s’ha escaigut amb el propi govern per tal d’assolir que s’ajustin a la realitat dels recursos humans i econòmics disponibles, i que han estat aprovades en un 50% per unanimitat, i fins el 68% per majoria. destaquem algunes de les propostes en aquesta infografia:
A més de les propostes fetes ple rere ple, participem, com és la nostra obligació, en la revisió de projectes, ordenances o plans locals, procurant ser una candidatura útil en el desenvolupament de propostes essencials per a la població de Rubí. Destacaríem el treball fet amb la revisió del Reglament de la S´indicatura de Greuges o del Reglament Orgànic Municipal, del Pacte de Ciutat (que finalment no vam subscriure) o del Pla d’Igualtat.
Podríem destacar la participació activa a taules, meses i consells, pe`ro posar en valor el que cal fer i forma part del dia a dia de la nostra regidora i de l’assemblea de l’AUP és sobrevalorar una tasca que hauria de ser l’habitual de qualsevol grup municipal.
Per això, volem posar en valor altres iniciatives de seguiment de la política local i de denúncia, i molt especialment, la realitzada entorn el territori: al·legacions per la instal·lació d’abocadors, suport econòmic a les despeses judicials de la Plataforma Rubí Sense Abocadors des de fa anys, denúncies i al·legacions a les línies d’alta i molt alta tensió que s’instal·len al nostre municipi.
També, en l’àmbit social, el suport i denúncia dels acomiadaments a Continental i a FicoTraspa; la denúncia del paper fiscalitzador de Mútua de Terrassa respecte a la capacitat propositiva del Ple Municipal; el suport als col·lectius en defensa del dret a l’habitatge; el barraquisme, o el suport a veïns i veïnes en situacions de precarietat, entre d’altres.
Podem destacar també la feina pel que fa a la gestió municipal i la transparència, amb la fiscalització dels viatges del govern; la denúncia per la contractació externalitzada i en males condicions laborals de dues de les tres escoles bressol municipals; o la crítica a l’enorme despesa en llums de nadal.
Recordem que l’Alternativa tenim una sola regidora a l’Ajuntament entomant la responsabilitat de dur les propostes de l’AUP a les polítiques de la institució. Som però una candidatura local, arrelada a la ciutat, formada per una assemblea de persones actives en sectors diversos de la societat rubinenca. En aquest sentit, la nostra tasca va més enllà de la desenvolupada a la institució.
Retorn social
Per això, l’Alternativa d’Unitat Popular treballem també perquè la tasca feta dins l’Ajuntament repercuteixi més enllà d’aquest, a través de suports a col·lectius concrets, ja sigui econòmicament, o oferint altres suports com obtenció d’informació de l’Ajuntament, suports o assessoraments en situacions concretes, facilitar la nostra xarxa de treball, etc.
L’exemple més clar és el sosteniment econòmic del Centre Rubinenc d’Alternatives Culturals, el CRAC, un centre autònom que desenvolupa activitats obertes a les entitats i a la ciutadania: tallers, cursos, xerrades, espai de trobada, etc. Per a moltes persones, el “centre cívic” amb una activitat més completa i regular de la ciutat, malgrat ser un centre social gestionat per persones voluntàries.
Per acabar us deixem aquest infografia que resumeix el retorn econòmic econòmic efectuat del salari de la nostra regidora. En aquest article podreu trobar dades econòmiques més concretes.